حمله موشکی و خمپاره‌ای مقاومت به نظامیان صهیونیست در «کرم ابوسالم» هشدار حماس درباره سیطره رژیم صهیونیستی بر گذرگاه رفح | فاجعه انسانی روی خواهد داد نبرد‌های سنگین در خارکیف | روسیه از کنترل ۵ روستا در مناطق مرزی خبر داد خروج شرکت انگلیسی از پروژه نیوم عربستان به دلیل نقض حقوق بشر و سرکوب قبایل بومی معاون‌اول قوه‌قضائیه: از ابداع الگو‌های نوین حقوقی در استان حمایت می‌کنیم رئیس‌کل دادگستری خراسان‌رضوی: اجرای سند تحول قوه‌قضائیه باجدیت در این استان پیگیری خواهد شد با پنج منتخب مردم مشهدوکلات در مجلس دوازدهم آشنا شوید حسنعلی اخلاقی‌امیری، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، کیست؟ + بیوگرافی ماراتن انتخابات به پایان رسید | ترکیب نهایی نمایندگان مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی مشخص شد احسان عظیمی‌راد، منتخب مردم مشهد در مجلس دوازدهم، کیست؟ اسامی کامل نمایندگان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی رئیس قوه‌قضائیه در مشهد: خراسان‌رضوی در همه جنبه‌ها به‌ویژه قضایی باید سرآمد باشد با حضور اژه‌ای، رئیس کل دادگستری خراسان رضوی معارفه شد توصیه سخنگوی وزارت خارجه به نمایندگان پارلمان کانادا بازدید رئیس جمهور از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) «حسنعلی اخلاقی‌امیری» به‌عنوان پنجمین منتخب حوزه مشهدوکلات در مجلس، انتخاب شد + فیلم جدول نتایج انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی به تفکیک رأی، حوزه‌های انتخابیه و گرایش (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) آمریکا به نقض قوانین بین‌المللی توسط اسرائیل اذعان کرد نتایج غیررسمی انتخابات مرحله دوم مجلس در مشهد (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام نتایج اولیه دور دوم انتخابات مجلس تهران (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

درگیری‌ها در میانمار شدت گرفت

  • کد خبر: ۱۹۳۰۶۹
  • ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۳
درگیری‌ها در میانمار شدت گرفت
سازمان ملل متحد از «درگیری شدید» بین ارتش و ائتلاف گروه‌های قومی در شمال میانمار که منجر به تلفات غیرنظامیان و آواره شدن بیش از ۳۰ هزار نفر شده، ابراز نگرانی کرد.

به گزارش شهرآرانیوز استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل گفت: بر اساس گزارش‌هایی مبنی بر حملات هوایی که منجر به تلفات غیرنظامی و آوارگی ده‌ها هزار نفر در داخل کشور شده، ما از جنگ شدید به ویژه در ایالت شان در بخش شمالی کشور نگران هستیم.

وی افزود: همکاران ما در سازمان‌های بشردوستانه می‌گویند از ۴ آبان، نزدیک به ۳۳ هزار مرد، زن و کودک آواره شده اند.

در همین باره، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، دسترسی «بدون مانع» به کمک‌های بشردوستانه را خواستار شد و گفت: دوباره تأکید می‌کنم که غیرنظامیان باید محافظت شوند.

هفته گذشته درگیری‌ها در مناطق وسیعی از ایالت شان میانمار در نزدیکی مرز چین تشدید شد. اما یک سخنگوی حکومت نظامی ادعا‌ها مبنی بر تصرف چندین شهر در ایالت شان توسط گروه‌های مسلح را «تبلیغات» غیر واقعی توصیف کرد.

ائتلاف ارتش اتحاد دموکراتیک ملی میانمار (MNDAA)، ارتش آزادیبخش ملی تاانگ (TNLA) و ارتش آراکان (AA) روز شنبه ادعا کردند ده‌ها پاسگاه و چهار شهر را تصرف کرده و مسیر‌های تجاری مهم به چین را مسدود کرده اند.

به گزارش رویترز، ائتلاف موسوم به «سه برادری» در بیانیه مشترکی اعلام کرد هدف از این حمله سرنگونی «حکومت دیکتاتوری» در میانمار و هدف قرار دادن باند‌های جنایتکار است که گفته می‌شود توسط حکومت نظامی پشتیبانی می‌شود.

حکومت نظامی میانمار روز شنبه گفت ارتش استقلال کاچین (KIA)، یک گروه مسلح قومی مستقر در ایالت کاچین، نیز به حملات علیه نیرو‌های دولتی پیوسته و وعده انتقام داده است. رسانه‌های محلی گزارش دادند حکومت نظامی شهر دورافتاده لایزا در مرز چین، محل مقر KIA را گلوله باران کرده است.

به گفته سازمان ملل، جنوب شرق آسیا، از جمله میانمار، با حضور صد‌ها هزار نفر که برای باند‌های تبهکار، قاچاق، کلاهبرداری و سایر عملیات غیرقانونی آنلاین کار می‌کنند، به مرکزی برای کلاهبرداری‌های اینترنتی و سایر کلاهبرداری‌های آنلاین تبدیل شده است.

پکن نیز روز دوشنبه خبر داد یک دیپلمات ارشد چینی از میانمار خواسته است تا برای حفظ ثبات در مرز مشترک خود «همکاری» کند.

پکن گفت نونگ رونگ دستیار وزیر امور خارجه چین طی روز‌های جمعه تا یکشنبه از میانمار بازدید کرده و با مقامات ارشد حکومت نظامی درباره درگیری‌ها گفتگو کرده است.

بر اساس گزارش وزارت خارجه چین، نونگ گفت: از میانمار خواسته شده است با چین برای حفظ ثبات در امتداد مرز چین و میانمار همکاری کند.

این گزارش افزود: چین همچنین از حکومت نظامی خواست «با جدیت از امنیت جان و مال ساکنان مناطق مرزی چین اطمینان حاصل کند و اقدامات مؤثری برای تقویت امنیت کارکنان، مؤسسات و پروژه‌های چینی در میانمار انجام دهد».

تحلیلگران می‌گویند حملات اخیر نشان دهنده بزرگترین چالش نظامی است که حکومت نظامی میانمار از زمان کودتا و به دست گرفتن قدرت در سال ۲۰۲۱ با آن مواجه شده است.

هفته گذشته، چین خواستار آتش بس فوری در منطقه شد. در این منطقه یک مسیر ریلی به ارزش میلیارد دلاری (بخشی از پروژه زیرساختی جهانی یک پهنه یک راه پکن) برنامه ریزی شده است.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->